Konijnen vaccinatie

Myxomatose en Rabbit Heamorrhagische Disease 1 & 2 (RHD1/RHD2, ook bekend als VHD of VHS) zijn gevaarlijke virusziekten die geregeld voorkomen bij zowel tamme als wilde konijnen. Onze tamme konijnen zijn gelukkig goed te beschermen tegen deze zeer besmettelijke virussen door middel van vaccinaties.

myxomatose konijn

myxomatose konijn 2

foto’s: konijn met myxomatose

Wat zijn de symptomen?

Myxomatose geeft dikke, vochtige zwellingen voornamelijk aan de kop. Oogleden en lippen en vaak ook anus en geslachtsdelen zwellen ook op. Door de zwellingen kunnen ze vaak niets meer zien en eten gaat niet meer. Meestal overlijden de konijnen binnen twee weken.
RHD geeft vaak zo’n snelle sterfte dat er niet eens ziekteverschijnselen worden opgemerkt. Soms wordt een bloederige afscheiding bij de neus gezien. Van dit virus zijn er twee varianten in omloop: RHD-1 en RHD-2.

Welke konijnen lopen risico?

Zowel binnen- als buitenkonijnen lopen risico. Beide virussen kunnen worden overgebracht door stekende insecten (o.a. muggen en vlooien) Ook kunnen de ziektes opgelopen worden door contact met zieke (wilde) konijnen. Dit contact kan ook indirect verlopen, bijvoorbeeld via schoenen die in het bos zijn geweest en daarna door de tuin gelopen waar de tamme konijnen komen. Of via geplukte paardenbloemen of gras van een plek waar wilde konijnen komen.
De RHD-virussen kunnen vele maanden in de omgeving overleven en zo via groenvoer, stro, hooi of besmette kleding andere konijnen ziek maken.

Hoe snel wordt een konijn ziek?

Bij myxomatose duurt het meestal 4-15 dagen na besmetting dat de ziekteverschijnselen zichtbaar worden. Bij RHD is dat meestal veel sneller. Zo’n 2-3 dagen na infectie sterft het konijn, meestal zonder duidelijke symptomen. Dit kan echter variëren.

Wat is de overleving bij besmetting?

Intensieve verzorging en medicatie kan een konijntje met myxomatose soms redden, maar de kans op overleving is erg klein. Een behandeling bij RHD is meestal niet mogelijk.

Hoe kunnen deze ziekten worden bestreden?

• Vaccineer tamme konijnen jaarlijks tegen myxomatose en RHD-1 en twee keer per jaar tegen RHD-2  !

•Voorkom contact met wilde konijnen
• Voorkom contact met muggen en andere stekende insecten (bijv. klamboe)