Bloeddrukmeting bij de kat

Net als bij de mens kan een hoge bloeddruk bij katten  veel problemen veroorzaken. Hoofdpijn, blindheid, een hersenbloeding, hartfalen of nierfalen zijn mogelijke gevolgen. Helaas merkt u tot in een vergevorderd stadium van de ziekte niets aan uw kat. Katten laten de klachten slecht zien. Met een eenvoudige bloeddrukmeting is de diagnose gemakkelijk gesteld en gelukkig is een hoge bloeddruk over het algemeen goed te behandelen.
Een hoge bloeddruk komt het meest voor bij oude katten omdat het vaak gepaard gaat met ouderdomsziekten.

Oorzaken van hoge bloeddruk bij de kat

• Eén op de vijf katten met nierfalen heeft een hoge bloeddruk.
  • Zo’n 20% van de katten met een schildklierprobleem heeft een hoge bloeddruk.
  • Een bijniertumor
  • Soms is de oorzaak van de hoge bloeddruk onbekend.

Symptomen hoge bloeddruk bij de kat

Meestal zijn de symptomen subtiel of wordt er zelfs niets gemerkt aan de kat. Katten kunnen meer slapen dan anders of zich meer verstoppen. Plotselinge blindheid of hersenbloedingen kunnen optreden bij een ernstige hoge bloeddruk. Bij katten met nierfalen, schildklierproblemen of een bijniertumor zijn vaak meer problemen te zien maar deze klachten kunnen enorm variëren. Eigenlijk kan alles wat niet normaal is een aanwijzing zijn: gewichtsverlies, braken, diarree, meer drinken, slechte vacht, spierzwakte enzovoort.

Gevolgen hoge bloeddruk bij de kat

• Het netvlies van het oog kan door de hoge bloeddruk loslaten, dit veroorzaakt blindheid. De pupil van het aangetaste oog is groot. De kat gedraagt zich anders, is voorzichtiger en kan tegen dingen aan botsen. Soms treedt er eerst slechtziendheid op alvorens helemaal blind te worden. In dat stadium kan het netvlies in sommige gevallen nog herstellen.
  • De kat kan een bloeding in de oogbol krijgen. Deze bloeding geeft meestal geen blijvende schade.
  • Katten kunnen een hersenbloeding krijgen. De veranderingen treden plotseling op. De kat kan dronken lijken of een scheve kopstand hebben. Ook epilepsie, dementie of coma kunnen door een hoge bloeddruk te zien zijn. Als de bloeddruk normaliseert en de hersenbloeding door het lichaam wordt opgeruimd, kunnen de klachten (gedeeltelijk) verdwijnen.
  • Het hart moet tegen een hoge bloeddruk oppompen. De kat krijgt hierdoor een dikkere hartspier. De kat kan een hartruis of een verkeerd ritme krijgen en dat kan ernstige problemen veroorzaken.
  • Nierfalen is een van de oorzaken van een hoge bloeddruk. Een hoge bloeddruk beschadigt echter ook weer de nieren. Door de bloeddruk te normaliseren helpen we de nieren en vertragen we de verslechtering van de nierfunctie.

De bloeddrukmeting

Een bloeddrukmeting bij de kat gaat in grote lijnen op dezelfde manier als bij de mens. Er wordt een band met klittenband om het pootje gedaan en deze wordt rustig opgepompt. Vervolgens wordt de lucht er weer langzaam uit gelaten. Ondertussen wordt er met een geluidsversterkertje geluisterd bij welke druk de “pols” weer hoorbaar is. Een beetje gek vinden de katten dit vaak wel, maar de meeste laten het goed toe. Uiteraard wordt er rekening gehouden met het feit dat de bloeddruk iets hoger is als gevolg van de spanning die zo’n meting bij de dierenarts geeft.

bloeddrukmeting kat bussum dierenarts Sterkliniek Dierenartsen Naarden-Bussum

Alle katten ouder dan 10 jaar komen in aanmerking voor een bloeddrukmeting. Zo kunnen we afwijkingen al vroeg op het spoor komen. Katten waarbij het zeker verstandig is om een bloeddrukmeting te doen zijn katten met nierfalen, hartproblemen, blindheid of klachten die kunnen wijzen op een hersenbloeding.

Behandeling hoge bloeddruk  bij de kat

De behandeling van verhoogde bloeddruk is afhankelijk van de oorzaak ervan. Er zijn verschillende medicijnen die de bloeddruk doen dalen. Bij schildklierproblemen is het meestal voldoende om alleen de onderliggende oorzaak te behandelen en dan zakt de bloeddruk vanzelf.

Vooruitzichten van de kat bij te hoge bloeddruk

De vooruitzichten voor de kat zijn erg afhankelijk van de onderliggende oorzaak en de schade die het lichaam al heeft opgelopen. Gelukkig kunnen we de meeste katten weer goed op weg helpen met een behandeling.